Leestijd: 3 min

Het Besluit Ongerichte Reclame Kansspelen op Afstand (ORKA) is van kracht en dit zorgt voor vragen bij gokbedrijven, maar ook voor de Kansspelautoriteit (KSA) is dit onbekend terrein. René Jansen, voorzitter van de KSA, liet enkele dagen geleden in een vraaggesprek tijdens de iGB in Amsterdam weten dat de toezichthouder niet snel en direct zal gaan handhaven op het gebied van de 95 procent regel.

Als onderdeel van het Besluit ORKA mogen er per 1 juli 2023 geen ongerichte gokreclames meer gemaakt worden. Daaronder valt ook de regel dat minimaal 95 procent van de ontvangers van gokreclames op het internet minimaal 24 jaar oud moet zijn. Dat betekend dat maximaal 5% van de mensen die met online gokreclames in aanmerking komen een leeftijd mag hebben tussen de 18 en 24 jaar.

Deze regel zorgt voor veel vragen bij gokbedrijven, waaronder bij de affiliate websites. Maar ook voor online casino’s is dit een gebied wat voor vragen zorgt. De KSA is zich daar erg bewust van en liet weten dat het ook voor hun onbekend terrein is. Hoe de 95%-regel precies nageleefd moet worden lijkt voor alsnog niet helemaal duidelijk. Jansen liet daarom weten dat gokbedrijven niet hoeven te verwachten dat de KSA snel en direct zal gaan handhaven op de 95%-regel.

Geen snelle handhaving

De voorzitter van de KSA is zich ervan bewust dat de 95%-regel voor hoofdpijn zorgt bij gokbedrijven. Hij liet daarom tijdens het vraaggesprek weten dat dit ook voor de KSA een nieuw en onbekend terrein is. De toezichthouder gaat bekijken hoe dit precies in de praktijk gaat verlopen, maar dat het niet direct handhavend op zal treden op het gebied van de 95%-regel.

Wel kunnen we rekenen op snelle sancties op het gebied van ‘overduidelijke overtredingen’. Bijvoorbeeld als er rolmodellen ingezet worden in gokreclames of wanneer er reclame gemaakt wordt in buitengebieden. Wanneer een gokbedrijf een overduidelijke overtreding maakt zal de KSA blijven optreden.